راهنمای کامل پنل پلی کریستال خورشیدی، ویژگی ها، اساس کار و کاربردها

از سال 2008، صدها هزار پنل خورشیدی در سراسر جهان ظاهر شده است، زیرا تعداد فزاینده ای از مردم دنیا تصمیم گرفتند، انرژی مورد نیاز برای زندگی روزمره خود را از انرژی خورشید تامین کنند. ممکن است شما نیز گزینه اضافه کردن یک سیستم انرژی خورشیدی به سقف خانه خود را در نظر بگیرید. هنگامی که پنل های خورشیدی را برای سیستم فتوولتائیک خود ارزیابی می کنید، با سه دسته اصلی از گزینه های پنل مواجه خواهید شد: پنل مونو کریستال خورشیدی ، پنل پلی کریستال خورشیدی و پنل های خورشیدی لایه نازک. همه این نوع پنل ها از خورشید انرژی تولید می کنند، اما هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. در این مقاله نگاهی دقیق تر به پنل پلی کریستال خورشیدی خواهیم داشت.

راهنمای کامل پنل پلی کریستال خورشیدی، ویژگی ها، اساس کار و کاربردها

پنل پلی کریستال خورشیدی چیست؟

پنل های خورشیدی پلی کریستالی یا چند کریستالی پنل های خورشیدی هستند که از چندین کریستال سیلیکون در یک سلول PV تشکیل شده اند. چندین قطعه سیلیکون با هم ذوب می شوند تا ویفرهای پنل های خورشیدی پلی کریستالی را تشکیل دهند. در مورد سلول های خورشیدی پلی کریستالی، مخزن سیلیکون مذاب که برای تولید سلول ها استفاده می شود، اجازه داده می شود تا روی خود پنل خنک شود. این پنل های خورشیدی دارای سطحی شبیه به موزاییک هستند. آنها شکل مربعی و رنگ آبی درخشانی دارند زیرا از چند سیلیکون پلی کریستالی تشکیل شده اند. از آنجایی که چندین کریستال سیلیکون در هر سلول وجود دارد، پنل پلی کریستالی امکان حرکت کمی الکترون ها را در داخل سلول ها فراهم می کند. این پنل های خورشیدی انرژی خورشید را جذب کرده و به الکتریسیته تبدیل می کنند.

پنل پلی کریستال خورشیدی چیست؟

این پنل های خورشیدی از سلول های فتوولتائیک متعدد ساخته شده اند. هر سلول حاوی کریستال های سیلیکون است که باعث می شود به عنوان یک دستگاه نیمه هادی عمل کند. هنگامی که فوتون های نور خورشید بر روی اتصال PN (اتصال بین مواد نوع N و نوع P) می افتند، انرژی را به الکترون ها می دهند تا بتوانند به صورت انرژی الکتریکی در جریان باشند. در اینجا، مواد نوع P دارای کمبود الکترون هستند در حالی که مواد نوع N دارای الکترون فراوان هستند. دو الکترود به سلول های PV متصل می شوند. الکترودی که در سطح بالایی قرار دارد حاوی سیم های کوچک است در حالی که الکترود در پایین یک هادی فویل مانند است.

ویژگی های پنل پلی کریستال خورشیدی

  1. پنل های خورشیدی پلی کریستال نسبت به پنل های خورشیدی مونو کریستالی سازگارتر با محیط زیست هستند زیرا نیازی به شکل دهی و قرار دادن جداگانه هر کریستال ندارند و بیشتر سیلیکون در طول تولید استفاده می شود. بنابراین، زباله بسیار کمتری تولید می شود.
  2. حداکثر دمای قابل قبول پانل های خورشیدی پلی کریستال 85 درجه سانتی گراد و حداقل دمای قابل قبول 40- درجه سانتی گراد است.
  3. پنل های خورشیدی پلی کریستال نسبت به پنل های تک کریستالی تحمل حرارت کمتری دارند. بنابراین، در دماهای بالاتر، این پنل های خورشیدی بازده کمتری نسبت به سایرین دارند.
  4. پنل های خورشیدی پلی کریستال ضریب دمایی بالاتری نسبت به پنل های تک کریستالی دارند.
  5. این پنل ها دارای چگالی توان بالایی هستند.
  6. این پنل ها با یک قاب ساختاری خاص خود ارائه می شوند که عملیات نصب را ارزان تر و ساده تر می کند.

کاربردهای پنل خورشیدی پلی کریستالی

پانل های پلی کریستالی برای آرایه های روی سقف مناسب هستند. آنها همچنین در مزارع بزرگ خورشیدی برای مهار نیروی خورشید و تامین برق مناطق مجاور استفاده می شوند.

این پنل ها در دستگاه های مستقل یا خود تغذیه مانند چراغ های راهنمایی در مناطق دور افتاده، خانه های خارج از شبکه و غیره استفاده می شوند.

نمونه-کار5-پیام-دشت-پارس-پنل-خورشیدی

مزایا و معایب پنل پلی کریستال خورشیدی

چندین مزیت و عیب برای پانل های خورشیدی پلی کریستالی وجود دارد که در زیر ذکر شده است.

مزایای پانل های پلی کریستال به شرح زیر است.

  1. قیمت پنل های خورشیدی پلی کریستال به دلیل سهولت در ساخت و استفاده از سلول های سیلیکونی متعدد، نسبت به پنل های تک کریستالی مقرون به صرفه تر است.
  2. مقدار ضایعات روی پانل پلی کریستالی کمتر است زیرا ویفرهای سیلیکونی روی پانل اعمال می شوند.
  3. آنها را می توان با باتری ها و فناوری اینورتر استفاده کرد.
  4. فرآیند تولید به سوخت های فسیلی بسیار کمی نیاز دارد.

در اینجا برخی از معایب پنل های خورشیدی پلی کریستالی آورده شده است:

  1. راندمان پنل های خورشیدی مبتنی بر پلی کریستال به دلیل خلوص سیلیکون، پایین تر از پنل های خورشیدی تک کریستالی است.
  2. معمولا باید ناحیه کمی بزرگ‌تر را پوشش دهید تا با پنل‌های خورشیدی پلی‌کریستالی، همان قدرت الکتریکی را بپوشانید که با بهترین پنل‌های خورشیدی مونو کریستال انجام می‌دهید .
  3. ممکن است آنقدر دوام نیاورند و طول عمر کوتاهی داشته باشند.
  4. هنگامی که در معرض دمای بالا قرار می گیرند به راحتی آسیب می بینند.

تفاوت بین پنل های خورشیدی مونو کریستالی و سلول های خورشیدی پلی کریستال به به شرح زیر است.

از آنجایی که پنل خورشیدی تک کریستالی از یک کریستال تشکیل شده است، فضای بیشتری را برای حرکت الکترون ها برای جریان بهتر الکتریسیته فراهم می کند. دلیل کارایی بالاتر پانل های مونو کریستال در مقایسه با پانل های پلی کریستال همین است.

راندمان پنل های خورشیدی پلی کریستالی تا حدودی کمتر است، اما مزیت آن برای مشتریان این است که گزینه ی مقرون به صرفه تری می باشد.

هنگامی که به دنبال پنل های خورشیدی پلی کریستالی برای خرید هستید ممکن است فروشندگان رنگ آبی این پنل ها را در مقایسه با رنگ مشکی پنل های تک کریستالی برجسته کنند.

از آنجایی که تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی پلی کریستالی چندین قطعه سیلیکون را با هم ذوب می‌کنند تا ویفرهای این صفحات را تولید کنند، الکترون‌های هر سلول فضای کمتری برای حرکت خواهند داشت. این باعث می‌شود رتبه‌بندی بازده پانل‌های خورشیدی پلی‌کریستالی پایین‌تر باشد.

قیمت پنل های خورشیدی تک کریستالی در مقایسه با پنل های خورشیدی پلی کریستال نسبتا بیشتر خواهد بود.

به گفته برخی از کارشناسان صنعت، سیستم های پنل پلی کریستال خورشیدی در صورتی که حتی اندکی پوشیده از برف یا گرد و غبار باشند یا بخشی از پنل سایه دار شود، خراب می شوند. از طرف دیگر پنل های خورشیدی پلی کریستال در این شرایط تا حدودی انعطاف پذیرتر هستند.

همانطور که در بالا ذکر شد، پنل های خورشیدی مونو کریستال بازده بالاتری دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که پانل های خورشیدی پلی کریستال محصولات پایین تری هستند، می توانید پنل های خورشیدی با کیفیت بالا را از هر دو نوع پیدا کنید. در اینجا چند واقعیت دیگر در مورد کارایی وجود دارد:

  1. هنگامی که یک پنل خورشیدی بازده بالاتری داشته باشد، درصد بیشتری از نور خورشید را به برق تبدیل می کند.
  2. از سال 2021، پانل های پلی کریستال بازده معمولی زیر 20٪ دارند، در حالی که بهترین پانل های مونو کریستال به 23٪ نزدیک می شوند.
  3. برای رسیدن به یک کیلووات ساعت خروجی مشخص در ماه به پانل های پلی کریستالی بیشتری نیاز خواهید داشت، زیرا بازده آنها کمتر است.
  4. همه پانل‌های خورشیدی با افزایش دمایشان، دچار افت بازده موقتی می‌شوند، اما سلول‌های خورشیدی تک کریستالی کمتر تحت تاثیر گرما قرار می‌گیرند.

به هر حال هر دو نوع پنل خورشیدی هدف یکسانی دارند و آن هم تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریکی یا برق است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های پنل پلی کریستال خورشیدی می توانید به آدرس اینترنتی https://markazelsf.com/ مراجعه نمایید.

پیمایش به بالا