مهمترین نکات خرید زمین که باید بدانید؟

در این مقاله ما به ۱۰ نکته مهم در خصوص خرید زمین اشاره می کنیم، البته نکات خرید زمین بسیار زیاد است و ما سعی می کنیم در اینجا به مهمترین و با ارزش ترین آنها اشاره کنیم تا برای شما مثمر به ثمر باشد.

داشتن یک بلوک از زمین خوب، رویای بزرگ در تهران، مشهد، اصفهان و دیگر شهرها است، اما یافتن مکان مناسب با ملاحظات زیادی همراه است. در حالی که حرکت در این مسیر ممکن است کمی سخت به نظر برسد، اما داشتن یک راهنمای کامل از یک متخصص به شما آرامش می دهد. ما با چندین نماینده املاک همکاری کرده ایم تا هنگام خرید یک قطعه زمین بهترین توصیه ها را به شما ارائه دهیم.

توصیه من هنگام خرید زمین این است که به دنبال چیزی باشید که دارای فرصت ساخت خوب است. اگر زمین شما در مکان شیب دار باشد، باید هزینه های اضافی برای حفاری و کارهای فونداسیون آن پرداخت کنید، برای همین بهتر است زمینی را انتخاب کنید شیب دار نباشد تا هزینه فونداسیون و حفاری را کاهش دهید.

علاوه بر این، یکی از نکات خرید زمین، انجام تحقیقات ژئوتکنیکی برای تعیین طبقه بندی زمین است، این کار بسیار عاقلانه است، اگر زمین شما دارای سنگ های بسیار بزرگ باشد، هزینه سنگ شکن برای حفاری به صورت ساعتی است و می تواند مبالغ هنگفت بیشتری را قبل از شروع ساخت زمین به همراه داشته باشد. متناوبا، اگر زمین خیلی نرم باشد یا چشمه طبیعی یا آب زیرزمینی در زمین مورد نظر شما وجود داشته باشد، هزینه های اضافی را برای حفاری پی تا رسیدن به زمین پایدار باید در نظر بگیرید.

نکات-خرید-زمین-پیام-دشت-پارس4

وقتی به زمین مورد نظر نگاه می کنید، همیشه خوب است که میزان بودجه ای که قرار است برای ساخت آن هزینه کنید را با جاهای دیگر مقایسه کنید، با فرض مسطح و مربع بودن زمین شروع کنید، سپس مواردی مانند شیب، درختان، نامنظم بودن زمین را در نظر بگیرید.

در ادامه با چندین مورد از نکات خرید زمین آشنا خواهیم شد:

۱. محدودیت های پهنه بندی:

قبل از خرید زمین، مطمئن شوید که در مورد مقررات منطقه بندی، هم برای ملک خود و هم برای مناطق اطراف آن تحقیق کرده اید. شوراها و شهرداری ها قوانین سختگیرانه ای در مورد کاربری زمین ها (مسکونی، تجاری، صنعتی) دارند. اگر بلوک مجاور زمین شما به صورت بالقوه به انبار یا ساختمان آپارتمانی ۵ طبقه تبدیل شود، ممکن است در آینده نه چندان دور عقب نشینی داشته باشید. همچنین باید مطمئن شوید که هیچ برنامه ای برای ایجاد بزرگراه یا زیرساخت های دیگر از طریق زمین شما یا منطقه نزدیک وجود ندارد. توجه به این نکات خرید زمین بسیار مهم است، زیرا ممکن است زمین شما در آینده وارد طرح بزرگراه یا عقب نشینی باشد.

۲. منبع آب:

از دیگر نکات خرید زمین منبع آب آن است. آیا می دانید چگونه ملک شما به منابع آب متصل می شود؟ در مورد محدودیت در استفاده از آب یا جمع آوری آب باران خود چطور؟ آب یک ابزار ضروری است، بنابراین مهم است که تعهدات و گزینه های خود را بدانید.

به عنوان مثال، در برخی از مناطق کشور با بحران آب روبرو هستیم؛ و بسیاری از مناطق از مخازن آب استفاده می کنند، اما نزدیکی خانه جدید شما به نهرها، رودخانه ها و سدها می تواند در جذابیت یک زمین به عنوان یک خانه بالقوه نقش داشته باشد.

۳. آب و هوا را بشناسید:

بارندگی سالانه، بالا و پایین بودن دما، تغییرات فصلی و حتی روندها در ۲۰ سال گذشته همه از نکات خرید زمین هستند که باید به آنها توجه کرد. آب و هوا بر بسیاری از جنبه های زندگی شما تأثیر می گذارد، از جمله:

  • چگونه خانه خود را عایق بندی می کنید
  • انواع گیاهان و سبزیجات که می توانید رشد دهید
  • احتمال خشکسالی، یخبندان و سایر شرایط آب و هوایی شدید
  • نوع کیت خانه مناسب برای بلوک زمین شما
  • چقدر انتظار دارید از انرژی استفاده کنید
  • شرایط بهداشتی مانند آسم که تحت تأثیر درجه حرارت قرار می گیرد

در حالی که ممکن است نتوانید همه اینها را داشته باشید، آگاهی از آب و هوای منطقه ای که زمین در آن قرار دارد می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. بهتر است قبل از هر کاری به نکات خرید زمین توجه کنید و با افراد با تجربه مشورت کنید.

نکات-خرید-زمین-پیام-دشت-پارس1

 

۴. ایمنی در برابر آتش سوزی و جاری شدن سیل:

ایران کشوری با تنوع زیاد آب و هوا است، بسته به محل زمین شما، می تواند به طور بالقوه در معرض آتش سوزی و سیل قرار گیرد. با مشورت و کمک گرفتن از منابعی مانند آب و هواشناسی، شهرداری و … که می تواند به شما در تعیین مناطق سیل زده و همچنین آتش سوزی کمک کند، می توانید از این خطرات بسیار واقعی جلوگیری کنید. شما باید به این موارد از نکات خرید زمین توجه ویژه داشته باشید تا بتوانید زمین مناسب و با ارزش برای خود خریداری کنید.

۵. کیفیت و ترکیب خاک:

کیفیت و ترکیب خاک هم بر نحوه ساختن خانه جدید شما و هم برای رشد گیاهان خود در ملک شما تأثیر می گذارد. زمینی که خریداری می کنید باید از خاک مناسبی برخوردار باشد.

هنگام صحبت از نکات خرید زمین باید همیشه به نوع خاک توجه کنید، ترکیب خاک می تواند بر موارد زیر تأثیر بگذارد:

  • هزینه ساخت فونداسیون
  • تعداد کارهای خاکی مورد نیاز
  • ثبات و حفظ زمین

قبل از نهایی کردن نقشه های ساختمانی، با یک مهندس محلی و واجد شرایط تماس بگیرید تا خاک شما آزمایش شود.

نکات-خرید-زمین-پیام-دشت-پارس2

 

۶. جهت گیری زمین:

جهت گیری جغرافیایی یکی از مهمترین نکات هنگام خرید زمین و ساخت خانه در داخل آن است. با استفاده از جنبه رو به شمال»، می توانید از نور خورشید در طول سال استفاده کنید و تأثیر نور مستقیم خورشید و اثر گلخانه ای را برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد در تابستان به حداقل برسانید.

با این حال از دیگر نکات خرید زمین این است که هنگام خرید زمین، باید هرگونه ارتفاع موجود، جاده ها، مسیرهای پیاده روی و مجاورت سایر سازه های موجود (زمین همسایه) را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، با توجه به انتخاب دو نمای عالی، از نمایی استفاده کنید که چند سال دیگر به حصار همسایه نگاه نکند.

۷. درختان و بوته زار:

از دیگر نکات خرید زمین موقعیت درختان موجود در زمین است که می تواند نقش مهمی در تصمیم شما برای خرید یک قطعه زمین ایفا کند. در حالی که درختان و پوشش گیاهی زیبا هستند و می تواند سایه ای در حیاط خلوت ایجاد کنند، در شرایط آب و هوایی شدید نیز می تواند خطر آفرین باشند.

تاثیرات ریزش شاخه ها یا حتی درختان کامل را بر روی خانه خود، به ویژه در مناطق تحت تأثیر طوفان، در نظر بگیرید. حذف درختان نیز کار ساده ای نیست. جریمه حذف غیرقانونی درختان بومی می تواند بیش از حد باشد، بنابراین بر اساس آن برنامه ریزی کنید. شوراهای محلی می توانند در مورد حذف و محدودیت درختان به شما کمک کنند.

۸. دسترسی زمین به ابزار:

از دیگر نکات خرید زمین می توان به دسترسی به ابزار اشاره کرد. چه شرکت هایی می توانند گاز، برق و آب شما را وصل کنند؟ هزینه آنها چقدر است و آیا رقابتی وجود دارد؟

بسته به جایی که زمین جدید شما قرار دارد، نرخ ها ممکن است متفاوت باشد، بنابراین وقت بگذارید و اطلاعاتی را درباره شرکت هایی که می توانند خدمات شما را ارائه دهند، تهیه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با آنها تماس بگیرید و از مردم محلی منطقه درباره رضایت آنها از خدمات محلی بپرسید.

۹. شیب بلوک شما:

اگر زمین شما در شیب تند قرار دارد، چند نکته را باید در نظر بگیرید:

  • هزینه های اضافی برای ساخت خانه
  • اثرات آب و هوا بر خاک
  • اگر زمین شما در زیر است، رواناب از جاده خارج می شود
  • طراحی و جهت گیری خانه

البته زمین های شیب دار خواص و مزایای خود را دارد؛ مانند دسترسی به نماهای بهتر از مکان های بیشتر در خانه، اما قبل از نهایی کردن خرید زمین، تمامی موارد گفته شده باید مورد توجه خریدار زمین قرار بگیری.

۱۰. امکانات رفاهی زمین:

زمینی که انتخاب می کند باید به تمامی امکانات رفاهی مانند، برق، آب، گاز، تلفن و گاهی اینترنت و خدمات شهری دسترسی داشته باشد، یا این که مطمئن باشید در چند سال آینده از این امکانات برخوردار خواهد شد. اگر برای ساخت و ساز در زمین خود عجله ندارید می توانید روی زمین های که می دانید در چند سال آینده به این امکانات دسترسی خواهند داشت سرمایه گذاری کنید.

به یاد داشته باشید، ملک شما باید در خدمت خانه ای باشد که می خواهید بسازید. شما برای خرید زمین مناسب باید از نکات خرید زمین آگاه باشید یا این که از افراد متخصص و با تجربه مشورت بگیرید و یا به یک بنگاه معتبر مراجعه کنید.

اسکرول به بالا