صفر تا صد خانه از نظر جهت گیری جغرافیایی

به طور کلی، خانه از نظر جهت گیری جغرافیایی ایده آل، به معنای دریافت مقدار مناسبی از آفتاب در طول روز و مصون ماندن از بادهای سرد و قوی در زمستان و در آب و هوای سردتر است. هنگامی که در حال طراحی خانه یا برنامه ریزی برای بازسازی هستید، ملاحظات دیگری مانند آب و هوای محلی، منظره، زمین، پوشش گیاهی، دسترسی به خیابان و سر و صدا نیز وجود دارد. شما باید اینها را با مزایایی که می توانید از طریق استفاده از انرژی خورشید برای گرمایش و نسیم برای خنک کردن به دست آورید، متعادل کنید.

مهم است که قبل از ساخت یا خرید یک ملک، یا شروع به طراحی یک خانه جدید یا بازسازی، جهت گیری را در نظر بگیرید. همچنین ارزش آن را دارد که جهت خانه فعلی خود را در نظر بگیرید، به خصوص اگر پنجره‌های کوچک رو به شمال، یا شیشه های بزرگی به سمت شرق، غرب یا جنوب وجود داشته باشد. ممکن است راه‌های ساده‌ای برای استفاده حداکثری از جهت‌گیری وجود داشته باشد. به عنوان مثال، افزایش اندازه پنجره‌های رو به شمال یا تغییر استفاده از اتاق‌های موجود به طوری که آفتاب گیر‌ترین اتاق‌ها به اتاق نشیمن شما تبدیل شود.

روندهای معماری در طراحی مسکونی از دهه 1950 منجر به استفاده از پنجره های بزرگتر و بیشتری شده است. اما پنجره‌های بزرگ‌تر گرمای بیشتری را در تابستان وارد خانه کرده و در زمستان گرمای بیشتری را خارج می‌کنند. شما باید اندازه و محل قرارگیری پنجره ها را به دقت در نظر بگیرید، پنجره بزرگتر همیشه بهتر نیست.

برای استفاده حداکثری از  نور طبیعی و گرمای آفتاب، قسمت های اصلی خانه شما (یا هر اتاقی که زیاد استفاده می کنید) باید رو به شمال باشد. شیشه های اصلی خانه مانند پنجره ها و درهای شیشه ای نیز باید رو به شمال باشند. هر نقطه بین 20 درجه شمال غربی تا 30 درجه شمال شرقی، خوب است.

در رابطه با موضوع خانه از نظر جهت گیری جغرافیایی بر این مهم تاکید می شود که پنجره ها را طوری قرار دهید که از نور خورشید حداکثر استفاده را ببرید.

خانه از نظر جهت گیری جغرافیایی و ارتباط آن با نور خورشید

خورشيد در هنگام ظهر در داغ ترين حالت خود قرار دارد. به همین دلیل، اطمینان حاصل کنید که لبه‌های پنجره‌های شمالی به اندازه‌ای پهن هستند که در تابستان از نور خورشید جلوگیری کنند، اما نه آنقدر عریض که مانع ورود آن در زمستان شوند. شیشه‌های رو به شرق خورشید صبح را به تصویر می‌کشند و می‌توانند در تابستان برای نور، کنترل گرما و تهویه بر اساس ترجیح شما اندازه شوند. پنجره های رو به جنوب حداقل نور خورشید را دریافت می کنند و باید نسبتا کوچک باشند تا اتلاف گرما را به حداقل برسانند، اما اجازه انتشار یا بازتاب نور و تهویه را بدهند.

از طراح خود بخواهید که شبیه سازی حرارتی طراحی خانه شما را اجرا کند. این کار به جلوگیری از ورود گرمای بیش از حد در تابستان و کاهش اتلاف گرما در زمستان کمک می کند.

حتی اگر خانه شما رو به شمال نباشد، پنجره‌ها را می‌توان به گونه‌ای قرار داد که آفتاب شمال را دریافت کند.

خانه از نظر جهت گیری جغرافیایی و ارتباط آن با باد

در حالت ایده‌آل، خانه ها باید به گونه‌ای جهت‌دهی شوند که از قوی‌ترین و سردترین بادها مصون بمانند. اما همچنان این امکان را داشته باشند که نسیم‌های ملایمی را برای خنک نگه داشتن شما در تابستان دریافت کنند.

شما می توانید از پوشش گیاهی، چشم انداز و سازه های ساختمانی برای فیلتر کردن و منحرف کردن بادهای تند استفاده کنید. ویژگی های دیگر نیز کمک خواهد کرد، مانند پنجره هایی که به خوبی طراحی شده اند.

هنگامی که به این فکر می کنید که خانه خود را برای وزیدن نسیم های تابستانی و جلوگیری از بادهای سرد زمستانی  تنظیم کنید، این موارد را حتما در نظر بگیرید:

  1. جهت باد غالب وجود دارد (الگوهای پوشش گیاهی گاهی اوقات می تواند این را نشان دهد، یا می توانید از همسایگان بپرسید؛ نسیم های ساحلی معمولا از جهت خشکی می آیند)
  2. باد با فصل تغییر می کند (از نظر جهت و قدرت)
  3. قدرت یا جهت باد در زمان‌های مختلف روز تغییر می‌کند (مثلا در مناطق کوهستانی، نسیم خنک اغلب در اواخر عصر و صبح زود می وزد.)
  4. ساختمان تا چه اندازه در معرض باد است. (بادها در نزدیکی مناطق ساحلی و پشته ها قوی تر هستند)
  5. استحکام تحت تاثیر ساختمان‌های مجاور، تپه‌ها و پوشش گیاهی قرار می‌گیرد (ساختمان‌ها و دره‌ها می‌توانند بادها را قیف کنند که آنها را قوی‌تر می‌کند و تپه‌ها و پوشش گیاهی می‌توانند سرپناهی ایجاد کنند.)
  6. در انتخاب خانه از نظر جهت گیری جغرافیایی، آفتاب گیر بودن معمولا باید اولویت اول شما باشد، اما اگر قرار گرفتن در معرض باد یک نگرانی اصلی در منطقه شما است، ممکن است خانه خود را دور از برآمدگی ها یا دره ها قرار دهید که باد مهار شود. اگر منطقه بسیار بادخیز است، می توانید یک طرح یک طبقه را به جای چند طبقه انتخاب کنید تا سطح در معرض باد را کاهش دهید. گنجاندن حیاط سرپوشیده ممکن است گزینه خوبی برای ایجاد فضای بیرونی کمتر در معرض باد باشد.
  7. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید نسیم‌های تابستانی را داشته باشید، می‌توانید پرچین‌هایی بکارید یا دیوارهایی با ویژگی‌های خارجی ایجاد کنید تا قیفی را ایجاد کنید که باد را به جایی که می‌خواهید هدایت می‌کند.

جمع بندی

در رابطه با موضوع خانه از نظر جهت گیری جغرافیایی، علاوه بر آفتاب و نسیم، باید موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

 

  1. نحوه استفاده از سایت (هر باغ، گاراژ، سوله، حصار و غیره)
  2. مناظر و چشم اندازها (در مورد ملک شما و بیشتر)
  3. همسایه ها، برای حفظ حریم خصوصی و امنیت شما و آنها
  4. سر و صدای محله را در نظر بگیرید (به عنوان مثال، مشاغل اطراف)
  5. برخی از پنجره ها را که رو به خیابان هستند برای امنیت و ارتباط با جامعه حفظ کنید
  6. فضایی برای پارک و چرخاندن وسیله نقلیه و دید خوب هنگام خروج از ملک داشته باشید.

دستیابی به جهت گیری ایده آل در واقع ایجاد تعادل بین خورشید، نسیم و این عوامل دیگر است. اگر برای استفاده از نماها در جهت گیری مصالحه کنید، ممکن است همچنان بتوانید خانه خود را با استفاده از ویژگی هایی مانند عایق کاری خوب و پنجره هایی با اندازه مناسب و با قرارگیری مناسب، به صرفه کنید.

تا به حال فکر کرده اید که چرا خانه شما در زمستان به طور غیرعادی سرد یا در تابستان گرم است؟ پاسخ می تواند به جهت گیری خانه خلاصه شود.

جهت گیری خانه به گونه ای است که ساختمان برای مهار عناصر طبیعی از جمله تغییرات فصلی طراحی شده است.

جهت گیری جغرافیایی، اگر به درستی انجام شود، نه تنها خانه شما را فریبنده‌تر می‌کند، بلکه وابستگی شما به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را که نقش مهمی در کاهش قبض انرژی شما دارند، به شدت کاهش می‌دهد.

برای خانه ها، به طور کلی قرار گرفتن در جهت نور خورشید از شمال مطلوب ترین است زیرا گرمای تابشی را به خانه منتقل می کند.

یک خانه با جهت‌گیری جغرافیایی خوب را می توان مثل یک قایق تفریحی در نظر گرفت. طراحی شده برای استفاده از آنچه طبیعت به ما می دهد، در حالی که طراحی ضعیف مانند یک ابر نفتکش است که دسترسی مطلوبی به نعمت های طبیعی ندارد. با این حال، این مسئله در آپارتمان ها چندان مطرح نیست.

اسکرول به بالا